a white (beach) christmas

14 december 2018 - Julianadorp, Curaçao

De dagen verstrijken als sneeuw voor de zon, tijd te kort zou ik bijna zeggen. De tijd vliegt, sneller dan een straaljager...

Inmiddels kan ik mij bijna niet meer herinneren hoe die hete dagen in september waren, hoeveel regen er wel niet is gevallen de afgelopen tijd. Want nu is het koel, in de ochtend en in de avond. De wind die door het huis heen waait, de zon die niet meer zo heet is, en de was gelukkig weer droogt.

Het is in de ochtend wanneer wij wakker worden dan... want ja hier lopen twee kleine draken rond die ook graag hun dag willen beginnen, dus onze dag begint minstens om 0600 uur in de ochtend. Wanneer het nog donker is buiten en de temperatuur 23 graden is. Ik kan je vertellen dat is frisjes hier. Zo ook het zwembad, onvoorstelbaar he. Waarbij we een aantal weken terug om 0830 nog in het zwembad lagen ter afkoeling, lijkt het nu pas rond 1430 te zijn, of soms zelfs helemaal niet. De kinderen komen er dan ook regelmatig met blauwe lippen en hun lijfje vol kippenvel. Ze rennen nu heel hard naar binnen in plaats van naar buiten als het regent, ze vragen om kleren in plaats van ze uit te trekken.

Wat niet helemaal klopt is de December maand. Het is dan wel een stuk koeler in de ochtend en avond maar gevoelsmatig is het nog steeds juli. Verschillende delen van het eiland wordt versierd met kerstlampjes, er worden kerstbomen aangeprijsd, al denk ik niet dat hier überhaupt een naaldboom vol gaat houden. Een plastic-fantastic boom heb ik een afgunst voor dus dan blijft er niets anders op zitten dan een krans vol te hangen met kerstlampjes, zonder dennengroen, een mooie rode slinger en wat kralen; tadaa een fantastisch verschrikkelijke krans, en wat ik dan vergeet te melden zijn de afgrijselijke flikkerlampjes die je niet kunt instellen zodat ze stil blijven staan... nee deze lampjes springen in diverse soorten ritmes overal heen. Ala, maar zo heb ik een hoekje gecreëerd met een versiering van krans, kerstprisma met lampjes, kerststal van de kinderen; die overigens de gehele dag door het huis liggen en ik die 's avonds weer goed opruimen zodat zij het de volgende morgen weer rustig kunnen verplaatsen. Ik vond het zelf zo'n goed idee..

Maar goed.. nee kerst is hier toch wel even anders, het is nu al 14 december en te bedenken dat we normaliter een heel kerstdiner bereiden verspreid over 3 kerstdagen en nu rustig eens bedenken wat we eigenlijk gaan doen aan speciaals. Waarschijnlijk wordt het gourmet, want ja dat kan nu gewoon lekker buiten!

of.... we kunnen gewoon een witte kerst vieren, dan wel niet met sneeuw maar gewoon aan zo'n WIT strand met blauwe zee hier zo'n 5 minuten vandaan. Sounds like a plan!

Af en toe mis ik de dingen vanuit Nederland. Warme chocolade melk, met een kleedje op de bank, appeltaart och vergeten te noemen maar vrienden en familie in deze maanden! Eigenlijk ben ik een mens die gemaakt is voor vier seizoenen maar ach dat hebben we over vier jaar wel weer, zeker als ik de twee kleine draken zie rondlopen door de tuin, zwembad of strand en dan bedenk dat ik dit voor geen goud had willen missen door de moetjes in NL.

Daarbij is er genoeg te doen die je in Nederland niet kunt doen. zoals de Christoffelberg beklimmen. Samen met twee vriendinnen; Inge en Gisela die ons bezochten vanuit NL, heb ik de christoffelberg beklommen (372 m). Ongetraind, slecht geslapen maar ala we gaan het gewoon even doen. Vol goede moed! Het was een pittige klim, boven was het adembenemend mooi, naar beneden was het verzuring. Wanneer we ook beneden waren voelde ik een soort trots en met het moment dat ik dat uit sprak bedacht ik mij dat dit tientallen mensen per dag doen en dus het beklimmen van die berg helemaal niet zo bijzonder was zoals ik dat voelde.

En zo heb ik ook met Lusanne schildpadden gespot en naar de blauwe kamer gesnorkeld. Een grot wat blauw oplcht door het zonlicht! Bijzonder tafereel!!

Maar ook zal de nieuwjaarsduik van 2019 niet zo koud zijn als in Nederland. Sommigen van jullie weten dat ik hem toch al zeker een aantal keer heb gedaan, met bevroren voeten en blauwe Lippen het water weer uit komen.. nu zal het enige blauwe zijn de zee en wat bikini kleuren vermoed ik.

Ondertussen ben ik al meerdere keren verstoord door twee snel groeiende mensjes die of elkaar de haren uit het hoofd trekken of omdat ze denken dat ze het beter weten dus ik zal moeten stoppen en inspiratie op doen voor de volgende!!

AYO DUSHI'S

1. Krista Van Daalen:
    14 december 2018
    Ah Nora met dr uilen tassie! (Die had ik nog niet gezien...)
  2. Corien Van mechelen-westert:
    14 december 2018
    Zeer favoriet! Heeft een periode gehad dat die dagelijks mee ging..
  3. Jan en Janneke:
    15 december 2018
    Leuk Corien om te lezen wat je zoal meemaakt. Wij zijn nu ook verhuisd! Fijne dagen gewenst!
  4. Arno:
    15 december 2018