Covid-19

17 maart 2020 - Julianadorp, Curaçao

Het is stil..

Het is stil op Curaçao, op de hele wereld.. landen sluiten, kroegen sluiten en enkel speelt een man op een piano op een balkon in de straten van Italië..

Daar waar je altijd de motors, auto’s en muziek hoort hoor je enkel nog de wind en een enkele bladblazer..

Mijn telefoon rinkelt, en ik rinkel de telefoon..

Contact zoeken met familie en vrienden, hoe vergaat het iedereen.. wat zijn de maatregelen en de effecten daarvan op hun dagelijks leven.

Op Curaçao hebben ze inmiddels het luchtruim gesloten voor het vliegverkeer vanuit Europa. De scholen zijn voor komende week gesloten, sociale distantie verzocht..

Ondanks dat er nog maar drie besmettingen zijn op Curaçao, volgens mij zijn dit toeristen uit Nederland, neemt Curaçao goede maatregelen. Waarom? Omdat ze gewoonweg niet de zorg aankunnen als de epidemie op het eiland toeslaat..

iedereen die nog niet was aangesloten op water e Electra wordt dat nu wel.. om zo het virus weg te houden van het eiland..

wat mij betreft nemen ze goede maatregelen ondanks dat de locale bevolking hieronder lijdt qua financiële middelen, toerisme.

Ondanks dat het ons dagelijks leven niet heel veel anders beïnvloed dan anders, merk ik dat door de onrust via mijn telefoon en social media, ik toch activiteiten ga verzinnen.. eindelijk de voorjaarsschoonmaak, opruimen, hutten bouwen met de kids en handen wassen.

Ik ga eigenlijk niet weg.. ik hoef het ook niet dan behalve ik mijn studiedag had gepland vandaag elders.. maar dat risico neem ik niet voor mij en de anderen op het eiland.

Ik volg de persconferentie, kamerdebatten en alle nieuwsberichten bijna op de voet, ik merk dat ik de ontwikkelingen reuze interessant vind. Waar ik voorheen volgzaam was en mij er niet interesseerde duik ik nu dieper in de materie..

In mijn ‘korte’ leventje heb ik dit niet eerder zo mee gemaakt, deze wereld crisis op dit niveau.

De persconferentie van de heer Ruggenaath gaf aan dat horeca alleen nog take-out mag uitvoeren en anders dicht moeten. De basiswinkels zoals supermarkt en apotheken blijven open. Sociale distantie, 1,5/2 meter uit elkaar vooral in het openbaar naast al de andere hygiëne maatregelen.

Nog steeds zijn er ‘maar’ 3 besmettingen positief.

Wat verandert er voor ons? Niet extreem veel, nora blijft komende week thuis. Van de juf hebben we wat tips en tools gekregen om activiteiten te doen, maar dat hadden we zelf ook al bedacht.

Gelukkig hebben we een tuin van 2000m2 waarin van alles te doen is. Dus vervelen zullen ze niet.

En frank en ik? Wij zijn vrij.. en aangezien wij nu geen afleidingen hebben om uit eten te gaan, naar een happy hour of iets dergelijks, kunnen we nu volop aan onze studies werken..

En voor de ontspannen kijk ik de Netflix serie: Pandemic

Hou je taai mensen, zorg goed voor elkaar!!

Liefs Co

1. Jeannette:
    17 maart 2020
    Tja.... het is een bizarre situatie! Onwerkelijk. Af en toe heb ik het idee dat ik in een film ben beland. Helaas is het de harde werkelijkheid. Jullie ook sterkte daar, let op elkaar. Liefs van mij 😘
  2. Ria:
    17 maart 2020
    Ja.. rare tijden.. veel thuis zitten , voor ons niet zo erg, hobby's zat en inderdaad tijd om eens bv de afzuigkap eens grondig schoon te maken haha. Maar voor mijn moeder vind ik het wel erg, 93 jr, alleen thuis en alle activiteiten afgezegd voor de komende weken. Ik ga wel naar haar toe uiteraard, maar hoop dat ze niet ziek wordt, dat zou ze niet overleven.
    In de winkels lijkt het soms wel "oorlog" zoveel lege schappen. Gezellige etentjes en bezoekjes en vakanties worden geannuleerd. Het is even niet anders.. Sterkte voor allemaal.
    Groetjes Bert & Ria
  3. Krista Van Daalen:
    17 maart 2020
    Het is echt. Dit is waar wij, vanuit mijn werk, ons mee bezig houden. En nu is het echt en heel groot en heel bizar. Er staat een grote druk op de zorg, maar dat doet iedereen zijn stinkende best en doet wat het moet doen: prioriteren en zorgen!

Deze crisis haalt het slechtste én het beste in mensen naar boven. Er wordt gehamsterd en gestolen, maar er wordt ook gekeken hoe we elkaar kunnen helpen. Hoe zorgen we dat we alles beter en samen kunnen regelen! En daar ben ik trots op!! Goede initiatieven ontstaan, zowel oo mijn werk als in de buurt!

Fingers crossed dat het over gaat!