Snelheid

27 juli 2018 - Willemstad, Curaçao

Snelheid

Snelheid is in Nederland een werkwoord wat hoog in de lijst en aanwezig is in de dagelijkse activiteiten.. snel naar de winkel, snel een belletje doen, snel snel snel snel..
Nu weet ik dat het momenteel warmer in Nederland is dan hier op Curacao maar de snelheid in Nederland is daarin niet minder.. je moet nog steeds naar je werk, je hebt geen tot weinig wind en in vele winkels, kantoren en noem zijn geen airco. Uit eigen ervaring weet ik dat ik in onze kleine stadstuintje het zwaar hadden in de warmte, het huis was vaak koeler dan buiten.
Hier op Curacao is nu altijd rond 30 graden, een heerlijke bries aanwezig, de zon is heet en zitten we vrijwel altijd in de schaduw. Ik denk ook dat de visite straks mooier gebruind zijn dan wij zelf. Mijn rood-bruine huid kleurt hier snel bij maar nog heb ik mijn ‘witte’ korte broek op mijn benen staan. De kinderen zijn wit van de zonnebrand en ook die verkleuren nu minimaal. Nou zou dat in verloop van tijd wel anders worden.
Maar goed even terug naar de snelheid.
Wij zitten hier 2,5 week op het eiland Dushi Korsou. In Nederland hebben wij getracht ons voor te bereiden op de ‘langzame’ afwikkeling van zaken die je hier moet regelen.
Het leven is hier trager, je rijdt maximaal 80 km op de weg, maar 60 km per uur is al hard. Dat is een klein voorbeeldje van snelheid.
Het eerste moment dat we hier een boodschap gingen doen merkte ik op dat ik vlug de auto uit stapte in looppas naar de winkel ingang liep en toen ik om mij heen keek leek alles in vertraging te gebeuren, ik had het zweet uit terwijl ik de ene naar de andere local 1 stap zag doen in 3 van mij. Ook in de winkel, wil je passeren met je kar dan kan dat maar dat hoeft echt niet in een ruk of snelle handeling. Dit gaat rustig.. Trangilo!
Na zo’n week hier kregen wij het juiste tempo in de gaten, na een hongerklop in de middag en haastig het huishouden doen word je gewoonweg teruggetikt door de warmte.
Je doet een handeling, gaat daarna even zitten en het volgende pak je dan op. Je gaat even zwemmen en je doet het volgende. Maar eigenlijk kun je zeggen dat je dan vaak meer gedaan krijgt dan wanneer je het Nederlandse tempo aanhoudt.
We hebben de afgelopen weken veel geregeld en gedaan. En al met al is er weinig waar wij tegenaan lopen wat betreft tempo, ik denk dan maar.. dan zullen we vast iets goed doen.
Het enige wat wij naast auto’s kopen, immigratie, verhuizing, koelkast kopen, auto’s verzekeren en op naam zetten en nog vele andere zaken moeten ontvangen is het internet.
Internet ook zo’n snelheidsdingetje je hebt hier op papier maximaal 50 mb is er beschikbaar, lees: op papier. Waar we in Nederland 100mb hadden moeten we nu terugschroeven naar 50.
Bij het afsluiten van het contract werd dan ook duidelijk benoemd, ‘Meneer, u moet even testen of het ook 50 mb is, als dit niet zo is krijgt u een lager contract.’
Wij hebben al begrepen dat het waarschijnlijk niet hoger dan 20/30 mb zal zijn.. ‘slik’
Zo’n twee weken geleden afgesloten en nu moeten wij wachten op de verplichte installatie, Frank is handig genoeg om dit zelf te doen, maar nee, zij moeten dit doen.
‘Het kan wel 1 of wel 2 weken duren, meneer voordat ze komen installeren’ maar goed ze zijn nog niet geweest. Wij doen alles nu met een internet bundeltje op ons prepaid telefoonkaartje.
Sinds afgelopen maandag hangt ik aan de telefoon met de provider, scheelt dat de klant gratis kan bellen want het lijkt wel alsof ze eerst 10 minuten in de wacht zetten met een verschrikkelijk deuntje, en nee niet zo’n lang liedje maar dit deuntje herhaalt zich om de minuut, om dan te kijken: ‘deze persoon blijft volhouden, dan nemen we toch maar op na 12 minuten. Want elke keer na 12 minuten pakken ze op. Zeggen dat op een rustige toon een mailtje te sturen naar de desbetreffende afdeling met ons achtergelaten telefoonnummer met een verzoek om antwoord te geven van stand van zaken, antwoord geven.. en niet het verzoek om een afspraak in te plannen voor de installatie. Dus er ontstaat hier een klein ritueel dat ik rond het middag uur. Wanneer de kinderen op bed liggen een half uurtje met de provider aan de telefoon hang om nogmaals zo’n verzoek in te dienen voor antwoord..
Want het enige waar ik zelf een beetje haast mee heb, en zo ook Frank en de kinderen is toch even video bellen met familie en vrienden om te laten zien dat we hier nu al een goed leven hebben.
Het grappige is ook dat ik tijdens het schrijven van de blog Frank onderweg is om ZIJN slee op naam te zetten. En dat houdt in naar belastingkantoor, dan naar ander kantoor, dan weer terug met een nieuw papiertje naar het belastingkantoor en dan naar de verzekering.
Hij kwam halverwege de ochtend weer terug met een half gescheurd papiertje en vertelde dat dat halfafgescheurde papiertje niet goedgekeurd werd. Dus.. eerst even water en electra op onze naam zetten met de eigenaresse van de woning, ook dit neemt zeker een uur in beslag op het kantoortje vlakbij. Om vervolgens Frank weer op pad te sturen, nouja zijn eigen beslissing om toch voor dit weekend de auto rond te hebben. Hij is teruggegaan naar de kantoren en kwam met een zuchtende blik weer thuis aangereden en verteld mi dat hij er wel was geweest maar dat klokslag 12.00 was en het loket voor zijn neus werd dicht gedraaid wegens pauze. En de pauzes duren hier zeker 1,5-2 uur. Dus onverrichte zaken weer thuis.
Daarentegen is ons bestelde tropen koelkast die wij gister in de winkel uitgezocht hebben vandaag geleverd, maar de dozen die wij nog van de verhuizing over hebben en weer opgehaald zou worden door het verhuisbedrijf nog niet opgehaald: ‘ we hebben het druk mevrouw, ik kan u niet zeggen wanneer we komen halen, maar als we ze komen halen dan bel ik u een half uurtje van te voren’
Of terwijl.. het kan echt lopen zoals je denkt dat het moet lopen. Aan de andere kant nemen ze behoorlijk de vrijheid en tijd wanneer het hun uitkomst..
Tijd, is slechts een werkwoord.. dat kan snel maar ook langzaam..

1. Jeannette:
    27 juli 2018
    Wat een heerlijk verhaal weer! Zo leuk om op afstand jullie belevenissen mee te maken!
  2. Krista:
    Sway sway Co!
    (En idd vandaag ben ik ook traag van alle warmte en drukkende weer!)
  3. Oma w:
    27 juli 2018
    leuk om al lezend mee te leven met jullie kusjes voor jullie allen
  4. Lusanne:
    Relax man.... 😘
  5. Corien:
    Hier zeggen ze: rustaaaag
  6. Ans:
    28 juli 2018
    super leuk om zo een beetje mee te-lezen... en veel herkenning natuurlijk...
    suc6 met settelen
  7. Siem:
    28 juli 2018
    Ken je http://www.clubvanrelaxtemoeders.nl ... lekker relaxed! Veel plezier van de nieuwe slee! X Siem