Meet Juul de westpointer

28 augustus 2018 - Willemstad, Curaçao

Klinkt wel mooi he? WESTPOINTER, je zou denken dat het een mooi ras is, klinkt krachtig en sterk!

Maar eigenlijk is westpointer slechts een fantastische naam voor alle honden die juist geen duidelijke afkomst hebben. Honden van de straat. WESTPOINTER is vernoemd naar het Westpunt hier op het eiland.

We hadden bedacht om ons gezin compleet te maken wanneer wij weer terug zijn over 4 jaar. Met een leuke dalmatiër of een ridgeback. Zo’n draak van een hond die eigenlijk net doet wat hij zelf wil en heerlijk eigenwijs is.

Alleen toen onze mountainbike van onze ‘erf’ is gestolen en de meeste Antilianen bang zijn voor honden dachten wij dat het misschien nog meer zou afschrikken om een hond bij en in ons huis te hebben lopen.

Het is net zoals in veel landen schrijnend met de zwerfdieren hier. Er zijn zo’n 30.000 honden en katten die leven op straat. Daar komt ook nog bij dat vele honden gedumpt worden door de eigenaar omdat om diverse redenen niet naar hun maatstaven functioneert. Veel honden worden verwaarloosd, liggen aan een ketting met ingegroeide halsband, krijgen weinig te eten, worden niet verzorgd wanneer ze ziek zijn.

Ook worden er met regelmaat pups gevonden in dozen, plastic zakken en dergelijke op diverse afgelegen plekken.

De mentaliteit heerst hier dat je een hond bij huis hebt maar hier niet de financiële middelen voor hebt om deze te onderhouden of te verzorgen. Zo ook dus geen sterilisatie of castratie, maar wel de hond dusdanig vrij Laten dat ze zich voortplanten. Zelf was ik bevooroordeeld dat honden van de straat of uit asiel weleens gevaarlijk kunnen zijn of dat de omgang met kinderen onvoorspelbaar is (wetende dat een hond of ander dier altijd onvoorspelbaar kan zijn).

Integendeel veel honden van hier zijn dankbaar en lief!

We zijn terecht gekomen bij een organisatie die honden opvangt in foster gezinnen. Dus wanneer ze gevonden worden op straat omdat ze ziek, mager of gewoon gered moeten worden komen ze na een check up bij een gezin thuis voordat ze een zogeheten ‘forever home’ krijgen. Eigenlijk vindt er dan al een proces van gewenning aan mensen plaats, socialisatie.

We hebben gekeken bij twee pups, broertjes om te kijken of hun bij ons zouden passen. Maar dit was te jong en te druk voor vooral Nora. Toen stuitten we op ‘Snuffie’ nu Juul!

Juul liep 2 maanden geleden nog rond op een appartementen resort met haar maatje Snooby. Juul is naar schatting zo’n 1-1,5 jaar oud. De eigenaar van het resort wilde haar laten inslapen of een andere manier van het laten verdwijnen van deze honden omdat hij ze tot overlast vond bij het resort. Snooby zou opgenomen worden in een gezin maar Juul zou dus achterblijven en worden verwijderd.

Op dat moment was ze zwanger, waarschijnlijk van Snooby. Het foster gezin waar Snuffie is verbleven hebben haar vanuit het resort meegenomen in samenwerking met de organisatie. Ze is gecheckt door een dierenarts, de zwangerschap is afgebroken en ze is meteen gesteriliseerd.

Juul was wat onzeker, bang, kon niet aan de lijn lopen en wilde vooral buiten slapen.

Maar daarnaast was ze ook heel lief met kinderen, kijkt niet om naar een kat, is zacht en rustig.

Ze heeft leren lopen aan een riem, vangt achter balletjes aan en vindt zwemmen fantastisch! Daarnaast is ze een sterk en atletische hond, wat misschien mogelijk maakt om haar mee te nemen met hardlopen vroeg in de ochtend of avond.

En nu is Juul is! Ze voelt zich nog niet thuis, is bang binnen maar wil dolgraag bij je zijn. Echter heeft dit tijd en rust nodig.

De kinderen vinden het fantastisch. Mutz wat minder maar ik denk dat het al prettig voor haar is dat Juul niet achter haar aanvangt.

Overigens zijn we aan de naam Juul gekomen vernoem naar de wijk waar ze is gevonden: Julianadorp.

Wij zijn blij dat we hier hebben kunnen mee werken aan het verminderen van het dierenleed hier op Curacao. Daarnaast denken wij dat het goed is dat kind en dier samen opgroeien.

Wil je ook eens lezen hoe het eraan toe gaat, een hondje adopteren of doneren van geld of voer. Zie de site hieronder.

Zeker geen verplichting maar mocht je ooit eens overwegen om een hondje in huis te nemen.. het is het overwegen waard.

1. Jeannette:
    28 augustus 2018
    Nou, wat geweldig! Juul krijgt het goed bij jullie! Gefeliciteerd met de gezinsuitbreiding! X
  2. Simone:
    28 augustus 2018
    Wat een geweldig besluit van jullie!! wat heerlijk dat Juul een 2e kans krijgt en wat zal ze het goed bij jullie hebben! superlief!! <3 heel veel geluk met dit prachtige beessie! kus voor jullie allemaal! XXXXX
  3. OMI.:
    28 augustus 2018
    Wat lief van jullie om dit te doen,.Ik weet zeker dat Juul een mooi leven krijgt.
    Zo te zien zijn de kinderen er ook blij mee. LIEFS OMA.I.👄
  4. Krista Van Daalen:
    28 augustus 2018
    It’s a girl!! Gefeliciteerd!!
  5. Oma w:
    gefelicteerd met de gezinsuitbreiding
  6. Lusanne:
    28 augustus 2018
    Ik ben geen ‘hondenmens’, maar Juul lijkt me super lief!
  7. Siem:
    Leuk beest! Goed hoor!
  8. Evelien Mos:
    28 augustus 2018
    Wat leuk, gezelligheid en altijd iemand die blij is als je thuis komt. Geniet ervan!En hopelijk ook prettig als waakhond en een kindervriend.
  9. Roeli Olthof:
    29 augustus 2018
    geweldig, gefeliciteerd met Juul.
    en veel geluk.
  10. Lois Wierts:
    29 augustus 2018
    Such a great thing you and your family did. I see these posts and would have a house full of dogs and cats. Tell me about your plans there in the islands.
  11. Hermi vannEngelen:
    28 oktober 2018
    Leuk om te lezen dat jullie Juul geadopteerd hebben! Wij zijn de nieuwe baasjes van Snooby! Een schat van een hond! Een vriendinnetje van mij stuurde jullie berichtje door en ik kon het niet laten om even te reageren. Wij zijn helemaal enthousiast over het ras Westpointer.
    Heel veel plezier en geluk met Juul!
    Groetjes,
    Familie van Engelen, Goirle, Nederland
  12. Sam:
    28 november 2018
    Snuffie oftewel nu Juul, is een geweldige hond om in huis te hebben ❤️ Ik ben blij dat jullie haar hebben genomen ! Ohja en de eigenaar van het resort wou ze een dag nadat wij in NL zijn aangekomen dumpen achter het vliegveld...😭