later als ik groot ben..

7 augustus 2018 - Willemstad, Curaçao

Het reilen en ‘zeilen’ hier

We zijn nu vier weken op het eiland Dushi Korsou en ik mag zeggen dat we gesetteld zijn. We praten nu over ons thuis, het oude huis en niet meer ons thuis aan de Schuttevaerstraat. Alles begint een plek te krijgen, er is rust vanaf dag 2 en wordt ons sociale netwerk (nu al) steeds een beetje groter.

Nou heb ik eens gezegd dat ik wanneer ik later groot ben een moestuin(tje) zou willen hebben. Nou Co ‘you got him’.

De moestuintjes van de AH komen van pas, de eerste aanplantingen van de bananenbomen zijn gedaan, de komkommrs kijken mij bijna lachend aan, nee hoor niet echt. Het zijn nog maar slechts plantjes van 15 centimeters hoog maar toch: ze zijn aangeplant. De cherry tomaten genieten nog even van de rust en groeien steeds meer omhoog! De peterselie ontwikkeld al lief met gezellige medestanders om zich heen. En de zonnebloempitten die ik ergens vond van mijn oude-oude werkgever staan even bij te praten bij de kokosnoten boom.

Ik heb een kontje van de prei in een glas water gestopt, want ik heb mij ooit eens laten vertellen dat ze dan weer uitgroeien tot een knappe prei, maar bij Co ontstaat er voornamelijk vieze schimmel. Dus nee, die prei zal ik waarschijnlijk moeten zaaien, daarentegen staat ook de bosui te doen alsof hij een bakkie koffie doet met de peterselie.

We hebben zoals ik al zei: kokosnoten in de tuin volop. Nou heb ik getracht in de eerste week na aankomst hem open te maken, maar dat bleef bij trachten. Ik koop ze wel ergens bij een leuke strandtent, of ik zal eens in de leer moeten gaan bij zo’n tent. Wel zijn er van allerlei leuke dingen te doen met kokosnoten.. maar dat blijft nog bij ideeën als ik aan die eerste poging denk.

Een mooie grote tamarinde boom staat hier in de tuin die eens in de zoveel maanden zijn ‘peulen’ afwerpt. Je schijnt er een limonade van te kunnen maken. Receptje staat al klaar om dit project aan te grijpen.

Bijna elke week krijgen we een zak zoete mango’s van Hans en Nicole die we heerlijk verwerken in een ijskoude smoothie of gewoon zo lekker oppeuzelen.

De rabarber staat overigens op uitbarsting, nouja een plantje van 5 cm hoog en 5 cm breed dan.. maar ik kan niet wachten om daar een heerlijke taart van te maken.

Voor mijn verjaardag heb ik een fantastisch kookboek gekregen van een bekende chef hier op de Antillen. Nou moet ik heel eerlijk zeggen dat de meeste gerechten gefotografeerd zijn door waarschijnlijk hun zelf en dat houdt gewoonweg in dat ze het waarschijnlijk beter bij koken kunnen laten.

Maar goed er staan van allerlei lekkere gerechten, taarten, snacks en meer in.

Zo ook de Pina Colada, wat je natuurlijk eens moet proeven op een tropisch eiland als Curacao. Een overheerlijk zoete ananas is hier zo gekocht, en de rest overigens ook. De Antilianen zijn behoorlijke zoetekauwers. Wat ik in Nederland best goed had afgeleerd  kan je hier niet met je ogen knipperen of de suikers schreeuwen hier om je aandacht.. Je kan er bijna niet om heen.

Naast de meest gezoete gecondenseerde melk, vind je hele schappen aan limonades, snoep en mega suiker houdende koeken en TAARTEN. Ik hou echt van taart, echt! Maar de taarten hier nodig niet uit om opgegeten te worden. Torenhoge taarten van botercreme, belegd met gekonfijte vruchten. Met wit, blauw of neonroze toefen erop. Brr.. nee dankjewel!

Ik maak wel eigen mangotaart wel, zoet met een beetje zuur van limoensap!

Even terug naar de Pina Colada, die hier het over heerlijke snaky is op een ‘warme zomeravond’. Het is nu ook weekend voor ons, dan mag het toch!?

Maar wat als je toch zo’n 2000m2 grond om je huis hebt en je vrij mag zijn in aanplanten. Dan behoudt je de kroon en geef je manlief de opdracht weer eens met zijn bijltje te hakken om het lieftallige kroontje naast de bananenbomen en komkommers te planten.

Men zegt dat het werkt, maar ja dat zeiden ze ook met die prei die nu verschimmeld ligt te creperen in de container.

Nou kreeg ik vaak de vraag wat ik nou ga doen, nou ik kan je vertellen dat ik dagelijks bezig ben met vegen, kindjes verzorgen, dingen zoals hierboven, huishouden en hoop op zeer binnenkort op internet mijn studie weer op te pakken.

Daarnaast is het de bedoeling om hardlopen, strand liggen, squashen met Frank, duikpaddy halen, mountainbiken en socializen ook op te pakken...

Want strand liggen hebben we in de afgelopen 4 weken (nog maar) twee keer gedaan overigens prachtige strandjes. Porto Marie is zwemmen tussen de varkentjes en Kokomo een klein maar druk bezocht strandje waar je heerlijk in de golven kan zwemmen.

Het zal vast komen, die stranddingen..

De tijd vliegt, terwijl leven ontspannend en rustig is..

1. Krista Van Daalen:
    8 augustus 2018
    Haha nice story! Met prei nooit geprobeerd, met bosui lukt het bij mij wel!!
    (Wat kijkt Ruben toch telkens heerlijk betrapt en verbaasd op foto’s 😍)
  2. Roeli Olthof:
    8 augustus 2018
    Prei kun je direct in de grond zetten net zoals bosui en tomaten in plakjes snijden en dan met een laagje grond bedekken.
    Ik heb er ervaring mee,werkt echt.
    Veel succes en groetjes. 😃
  3. Piet Glasbergen:
    Ja, Corien en Frank,
    Ik lees ook 'stiekum' jullie belevenissen. Kijk eens op http://www.tuinen.nl/kweek-je-eigen-ananasplant, dan kun je misschien nog meer leuke dingen doen met jullie tuin.
  4. Ria:
    8 augustus 2018
    Leuk verhaal weer Corien en leuk hè die varkentjes op het strand bij porto Marie